Friday, November 11, 2011

Perempuan Indon di malam hari




Pada suatu hari yang garang, gua berjalan seorang diri menyusuri lorong-lorong malam sekitar kampung gua. Perjalanan gua itu bukanlah dengan berjalan kaki dalam erti kata sebenarnya, tapi lebih kepada menunggang atau memacu motosikal automatik 4 lejang kepunyaan adik gua. Dalam perjalanan gua itu, gua lihat pemuda-pemuda kampung gua kurang mewarisi sifat-sifat garang dari generasi pemuda sebelumnya. Gua terpempan dengan senario yang berlaku tatkala itu disaat kampung amat memerlukan generasi yang garang-garang dan nilai sebenar seorang pemuda melayu yang mengagungkan Hang Tuah. 

Sebagai contoh, tiada siapa yang berani menyapa atau mem'peewit'kan seorang perempuan indon seksi dan ranum yang sedang berjalan kaki seorang diri melintasi mereka di malam hari. Jauh sekali hendak mengorat. Dari apa yang gua perhatikan, pemuda-pemuda generasi baru kampung gua ini hanya mampu menjeling nipis kearah dada perempuan indon itu. Hal ini amat berbeza sekali ketika gua dan generasi gua dahulu berada di usia mereka. 

Sedikit masa dahulu, jangan kata perempuan indon, mak-mak orang di kampung amat gerun sekali apabila melintasi kami. Apatah lagi anak-anak gadis. Ini kerana mereka takut tergoda dan terhanyut sehingga menyebabkan rumahtangga mereka berantakan disebabkan ayat-ayat manis dan janji palsu yang dilemparkan oleh kami. Sebolehnya mereka ingin menutup kepala dengan kotak dan berjalan memandang lantai apabila ternampak kami. Bayangkan, dengan hanya berbekalkan senyuman yang manis walaupun gigi berkarat dan kadang-kadang ada yang berterabur, generasi kami mampu menaklukkan hati wanita-wanita di kampung dengan garang. Ramai yang terpesona dengan kegarangan yang dipamerkan kami serta terpaut dengan kejelitaan wajah dan kemuliaan yang ditonjolkan sambil dilapisi oleh kepura-puraan. 

Kebanyakan dari kami jarang gagal dalam memikat hati wanita. Kalau adapun hanya kes-kes terpencil sahaja. Nasihat gua untuk generasi muda, peewit lah makwe yang lalu di depan anda sebelum di peewit oleh pemuda kampung sebelah. Sekian...

1 comment: